Positionering & marketingmix reisbureau

Reisbureau Dolphine wil zijn diensten uitbreiden door middel van het toevoegen van een verzekeringstak in zowel schade- als levensverzekeringen. Het product kan gedefinieerd worden als een dienst gericht op ontastbare bezittingen. 

Huidige positionering:

Op dit moment is reisbureau Dolphine in een positionering waarbij het klantcontact als belangrijk middel ziet om winst te maken. Er worden onder andere thema-avonden georganiseerd en er wordt zo nu en dan een krant verspreid met daarin de laatste trends. Dit zorgt ervoor dat het reisbureau vooral lokaal, in Bleiswijk, een sterke speler is. Daarbuiten zal het nog veel kunnen groeien en dat probeert het op dit moment vooral door de online diensten uit te breiden. Dit gaat niet alleen via de website, maar ook via een app die in opkomst is en veel toekomstperspectief heeft. Het reisbureau denkt er nu aan ook schade- en levensverzekeringen aan te gaan bieden. Hieronder wordt de diensten marketingmix daarvan beschreven.

Diensten marketingmix: 

Product: 

Het product dat zal worden aangeboden zijn schade- en levensverzekeringen. Deze verzekeringen zijn er met het voornaamste doel om risico's te dekken. Als aanvullende dienst heb je onder andere comfort, aangezien je je geen zorgen meer hoeft te maken om bepaalde risico's. Daarnaast zal het klantbelang als aanvullende dienst zeer belangrijk zijn. Het gaat hier om het klantcontact bij het afsluiten van de verzekering, maar ook om de nazorg daarvan. Laatstgenoemde is het langste proces. De aanbieder zal er voor moeten zorgen dat de potentiële klant zich op zijn gemak voelt en altijd bij de aanbieder terecht kan. Doet de aanbieder dit niet, dan zal de consument voor een andere aanbieder kiezen. De klant wil de juiste informatie, het juiste contact met de adviseur, het beste gemak en de beste en snelste service.

Prijs:

De prijs is naast het product de belangrijkste factor van de marketingmix. Consumenten kunnen tegenwoordig middels talloze vergelijkingssites steeds gemakkelijker het goedkoopste product vinden. Het is dus zaak voor het reisbureau om tevens één van de laagste prijzen te hanteren. Het is in principe ook mogelijk om dit niet te doen. Echter zal dan middels bepaalde promotie het product zodanig uitgelegd worden dat het boven andere producten uitsteekt, bijvoorbeeld omdat het betere voorwaarden heeft. Ook in het nazorgtraject kan men uitblinken, en daar wil een consument doorgaans een hogere prijs voor betalen.  

Promotie:

Het product zal op de juiste manier gepromoot moeten worden. Anders gezegd: op welke manier gaan we de klant trekken? Er is op dit moment al een website voor het reisbureau waar het erg goed mee gaat. Het idee is dan ook om op de desbetreffende website promotie te maken voor het nieuwe product. Daarnaast kan er bijvoorbeeld een korting gegeven worden als er een vakantie geboekt wordt. Zo kun je twee vliegen in één klap slaan. Als laatste zijn reviews steeds belangrijker aan het worden. Klanten kijken meer en meer naar wat anderen vinden. Door het plaatsten van vele reviews, kan hier op ingespeeld worden.

Plaats & Tijd:

Het aanbieden van het product kan op verschillende manieren. Online zal de meest bekende plaats zijn waar het zal worden aangeboden. Dit zal op de eigen website zijn, maar ook zal het product op vergelijkingssites komen, omdat dit steeds meer gebruikt wordt. Daarnaast zal het reisbureau ook te allen tijde open moeten staan voor mensen die op het reisbureau langskomen en vragen hebben over het product. Er kan een nieuwe werknemer aangenomen worden die zeer gespecialiseerd is in schade- en levensverzekeringen zodat diegene de klant optimaal kan adviseren. Dit kan zowel online via mail, telefonisch, of op het reisbureau zelf. Als laatste zullen de klanten te allen tijde goed ontvangen moeten worden.

Fysieke omgeving:

Bij het onderwerp fysieke omgeving wordt in eerste instantie aan het reisbureau zelf gedacht. Het is zaak om de klant hier zo goed mogelijk te ontvangen, zodat diegene zich direct op zijn gemak voelt. Daarnaast kan er voor het nieuwe product een aparte ruimte worden ingericht. Zo weet de klant direct dat er een onderscheid wordt gemaakt tussen de vakanties en de verzekeringen. Als laatste worden er op dit moment al bijeenkomsten gehouden met een bepaald land als thema. Er kan ook een avond worden georganiseerd waarbij de nieuwe verzekeringen geïntroduceerd worden. 






©2018 Nadal Jongeneel, Financieel adviseur. Ambachtshof 23, Bodegraven, 2411GE
Mogelijk gemaakt door Webnode
Maak een gratis website. Deze website werd gemaakt met Webnode. Maak jouw eigen website vandaag nog gratis! Begin